Børnevenlig kunst sætter fantasien fri

 

Det ligner ost! Vi får ostemadder til frokost,” udbyder 3-årige Johanne, mens hun ligger på maven på det runde, farverige marmorgulv, der er en del af kunstinstallationen Perlegulvet. Når daginstitutionen Børnenes Ø i Generationernes Hus er på opdagelse i fællesarealernes sale og afkroge, støder børn og pædagoger på forskellige kunstinstallationer. Husets fire helt nye kunstværker skal danne grobund for, at mennesker kan mødes på tværs i huset. Kunstværkerne er lavet særligt til Generationernes Hus og bidrager til visionen om fællesskaber og husets beboere og brugere som aktive medskabere af huset. Flere af værkerne lægger nemlig op til, at man fysisk bruger dem – både spontant og planlagt. Værkernes røde tråd er deres potentiale til at skabe samtaler og plads til det uformelle samvær. Også for husets yngste.

Man kan lege stenleg, når man går rundt på stenene. Eller gemmeleg. Jeg har også lyst til at lege hoppeleg
Johanne, 3 år


Levende leg

Johanne, Filosofia og Solveig på 3 år drøner rundt på deres røde og blå scootere langs den mørke, pastelblå væg og følger rummets cirkulærer form. Det bordeaux-røde gardin, der er trukket for indgangen til rummet, skaber intensitet og ro. På et tidspunkt bemærker en af pigerne, at gardinet bevæger sig let. ”Der kommer luft ind!” udbryder Solveig. 

Lidt senere, da gardinet igen er trukket fra, stopper en ældre mand kort op og betragter pigerne, der er dybt optaget af deres leg. På det mønstrede gulv af marmorfliser forsøger de koncentreret at følge stisystemet, der ikke har en bestemt retning eller struktur: ”Man kan lege stenleg, når man går rundt på stenene. Eller gemmeleg. Jeg har også lyst til at lege hoppeleg,” siger Johanne.

 

Fantasifulde samtaler

Pigerne betragter nysgerrigt det farverige vægtæppe, der tårner sig op foran dem. De hviner let, da de får fat i de tykke stofstrimler og flade hørtråde, der strækker sig helt ned til gulvtæppet. ”Det er ligesom rejer! Det kan man få til aftensmad,” fniser Filosofia.

”Vi kommer tit forbi kunstværkerne, når vi er på tur rundt i huset. Vi snakker altid om hvad vi ser, og vi rører også gerne ved det. Det sætter gang i børnenes motorik og sanser, når vi kommer helt tæt på farver og teksturer. Kunsten i huset kan være med til at stimulere sanserne, og vi kan bruge det til at øve os i at sætte ord på, hvad vi oplever,” fortæller Esther, der er pædagogmedhjælper i Børnenes Ø.

Kunsten bliver levendegjort i samspil med dem, der møder dem [...] børn er fantastiske i den her sammenhæng, fordi de er så umiddelbare.
Kirsten Skadhede, vært og kulturkoordinator i Generationernes Hus

 

Menneskemøder og eftertanker

Har I set kranen på tæppet?” spørger Kirsten Skadhede, der arbejder som kulturkoordinator i Generationernes Hus. Pigerne retter hurtigt blikket mod vægtæppet og får en fornyet interesse. Stadig siddende på deres scootere ruller de stille og roligt tættere på, mens de betragter det store tæppe igen, der gemmer på meget mere end bare flotte farver.

Kunsten bliver levendegjort i samspil med dem, der møder dem. Alle kan være med til at fortolke, læse, nyde det. Børn er fantastiske i den her sammenhæng, fordi de er så umiddelbare. Kunstværkerne passer godt ind i Generationernes Hus, fordi de handler om menneskemøder og skaber rammer for samtaler og refleksioner,” fortæller Kirsten Skadhede.

 

Kunsten i Generationernes Hus: 

Husets fire centrale kunstværker er skabt af Jesper Rasmussen, Sanne Ransby, Ferdinand Ahm Krag og Milena Bonifacini. 

Jesper Rasmussens store træværk i stueetagen samt Perlegulvet af Milena Bonifacini kan nydes af alle i husets stueetage.
Sanne Ransbys vævede kunstværker samt Ferdinand Ahm Krags store vægudsmykning er placeret i beboerområder og dermed ikke tilgængelige for besøgende. 

 

Artikel af Camille Hauge Kirkegaard