Bevidst kaotisk

Ferdinand Ahm Krag har været inspireret af kosmos, da han skabte værket til Generationernes Hus. Det mest iøjnefaldende i værket er de store gule felter - såkaldte solfelter. Han ser de gule felter i sit maleri som en slags solkedler, der har slynget materiale ud, som så størkner og krystalliserer i mørke plamager rundt om vinduerne ind til børnehaven og fitnesscentret. Jeg har sådan rent motivmæssigt forsøgt at illustrere solen og kraftfulde geologiske processer. Det kan fascinere både i børnehøjde, og når man kommer længere frem i livet,” fortæller han.

Når man går op ad trappen i Generationernes Hus helt tæt forbi maleriet, ser man bånd af tætte linjer, som nærmest stråler ud af maleriets gule felter. Det er en effekt, Ferdinand Ahm Krag har arbejdet med i mange år: “Det jeg godt kan lide ved de linjer er, at når man ser dem tæt på, så er det jo bare linjer, men når man kommer lidt på afstand, så begynder de at stå og flimre. Det vil sige, at de kan noget udtryksmæssigt og energimæssigt, som jeg synes er ret fantastisk. Der er det, der hedder en moiré effekt.”

Ferdinand Ahm Krags store maleri i Generationernes Hus er malet på mdf plader, der lå på gulvet, mens han malede. Han er fascineret af stoflige processer, hvor han får materialerne, til at arbejde for sig. Flere steder i værket har han stænket maleriet med sprit, så malingen marmorerer og lidt lever sit eget liv.

I sit arbejde med maleriet har Ferdinand Ahm Krag været inspireret af den overvældende dynamik, som man kan observere i verdensrummet: Hvis man ser fotos fra overfladen af solen og af planeter, så kan man ikke orientere sig efter op og ned. Det samme fravær af op og ned, kan man finde i et landskabsmaleri uden horisont. Så jeg har tænkt kompositionen i maleriet på en måde, hvor den hvirvler rundt, for at den skulle blive meget dynamisk. Det et lidt kaotisk, men bevidst kaotisk.”

 

Et værk at gå på opdagelse i

I Generationernes hus er der mennesker i alle aldre, og Ferdinand Ahm Krag er en kunstner, der er meget optaget af, hvad de visuelle overflader, vi møder i vores dagligdag, gør ved os: Den visuelle verden består af overflader. Vi kigger meget ind i sådan nogen skærmoverflader på vores telefoner og computere, men det er et friktionsløst rum. Jeg arbejder med modsætningen til det. Når man opholder sig ved nogle reelle stoflige overflader, oplever man, hvordan lys virker og giver ting liv. Det synes jeg er enormt spændende.”

Ferdinand Ahm Krag håber, at han med sit værk har skabt et billede, som beboerne i huset kan have et fællesskab omkring i generationer fremad - et værk som de har lyst til at opholde sig ved, og som de kan blive ved med at opdage nye elementer i, når de går forbi i deres hverdag: Et maleri lykkes, når man vil opholde sig ved det, og når man har lyst til at tage bolig i billedet. Du skal kunne komme tilbage til det, for gode billeder er kendetegnet ved, at de er svært opslidelige.”